Markedssjef Thomas Hansen i Agder Sparebank overrekker gavesjekken på 50 000 kroner til styreleder Sven Gj. Gjeruldsen i Møkkalassets Venner. Pengene skal gå til formidling av fyrhistorie og kystkultur.
Foto: Agder Sparebank.
Møkkalasset Venner har fått en gave fra Agder Sparebank på 50 000 kroner. Gaven skal brukes til formidling av fyrhistorie og kystkultur.
– Dette var en storslått gave som vi setter stor pris på. Pengene skal brukes til formidling av Flosta og Tvedestrandsdistriktets viktige kystkulturhistorie. Vårt distrikt har en rik historie knyttet til sjøen gjennom århundrer, og da mener vi det er viktig å få formidlet denne til kommende generasjoner. Vi har god kontakt med rektor på Flosta skole og vil i samarbeid legge opp et formidlingsopplegg for skolens elever, sier styreleder Sven Gj. Gjeruldsen i Møkkalassets Venner.
Venneforeningen tar vare på nasjonalparkfyret Ytre Møkkalasset samt to nedlagte fyrlykter i nærområdet. Den ene fyrlykta står i dag ved klubbhuset til Flosta Motorbåtforening på Padda på Tverdalsøy, mens den andre lykta står der den alltid har stått – på Vestre Kvaknes ved innseilingen til Kilsund.
De siste somrene så har venneforeningen restaurert to av gangbroene ut til Kvaknes – slik at man nå kan gå tørrskodd på stien fra Gjerdalen og ut til fyrlykta. Den tredje broen skal rehabiliteres i år.
– Vi er opptatt av å legge til rette for allmennheten å kunne komme ut til våre lokale kystkulturminner. På Kvaknes kan man se ut over havet og Raet nasjonalpark, med Ytre Møkkalasset fyr og Målen i det fjerne. Dette vil være et perfekt utgangspunkt for å fortelle om stedet og områdets historie, sier Sven Gj. Gjeruldsen.
På sikt så håper vi også å kunne tilby et tilsvarende formidlingsopplegg til barneskolene i Tvedestrand.
– For oss var det naturlig å kunne gi en gave til formidlingsarbeidet som Møkkalassets Venner driver. Banken har lagt merke til det store arbeidet Møkkalassets Venner gjennom mange år har gjort for fyrene og kystkulturen i Flosta og Tvedestrand. Det er viktig for oss som lokal bank og bidra tilbake til frivilligheten for den store innsatsen de legger ned, sier leder for Marked og kommunikasjon, Thomas Hansen i Agder Sparebank.